1975-ben Amancio Ortega és felesége Rosalía Mera alapította meg a Zara márkát, a spanyol La Corunaban. Ortega úr eredetileg Zorba névre szerette volna keresztelni a céget, ám ez a név már le volt védve, így jött a Zara. Kezdeti kétfős személyzetéből (felesége és ő), mára világszerte több mint 120 ezer embert foglalkoztató divatóriás lett. Az alábbiakban megtudhatják a márka sikertörténetének titkát.
A’60-as években Amancio Ortega észrevette, hogy nem túl hatékony, ha nem egy telephelyre illetve nem egy helyre futnak össze a beszállítói és tervezési láncok. Mindebből azt a konklúziót vonta le, hogy az átlagembernek is lenne igénye divatosan öltözködni, de nem teheti meg. Ezt úgy orvosolta a cég, hogy a divatbemutatókon látott stílust emelték át a hétköznapi viseletbe. Arra mindig gondosan ügyeltek, hogy ruha soha ne hasonlítson más márkák termékeire. Továbbá a megszokott 5-7 hónap bevezetés helyett a Zara már 8-10 hét alatt eljutatja termékeit az üzletekbe. A folyamatos kisebb árú szállításnak köszönhetően úgy tűnik, mintha mindig friss lenne a készlet, így sűrűbben térnek vissza vevőik. Tehát egy termék életciklusa rövid, ellenben a termék kínálat igen nagy. Ha azonban egy termék nem teljesít jól, azonnal leveszik a polcról. Míg versenytársaik egy bizonyos korcsoportnak tervez, addig a Zara a fiataloktól a középkorúakig mindenkit próbál elérni.
Termelőegységei Spanyolországban találhatók, ezen kívül csak Portugáliában és Marokkóban van gyáruk. Mivel beszállítói láncuk rövid, így gyorsan tudnak reagálni a piaci változásokra. Ehhez hozzátartozik, hogy az üzletvezetők figyelik a vásárlók igényeit, hogy ők mit látnának szívesen boltjaikban, az információkat pedig elküldik a központba. Ezeknek (is) köszönhetően Ortega úr 1985-ben megalapította az Inditexet, ami magába foglalja a Zarán kívül a Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti, Zara Home és Uterqüe márkákat.
Csak, hogy szemléltessük a csoport sikereit számokban: 2012-től már öt kontinensen több mint hatezer üzletük található, a korábban említett 120 ezer munkatárssal.
Az összbevétel 15.946 millió euró volt, ebből a Zara 66.11%, a Bershka 9.31%, Massimo Dutti 7.11%, Pull & Bear 6.81%, Stradivarius 6,03%, Zara Home 2,20%, Oysho 1,97%, Uterqüe 0,46% részesedéssel rendelkeznek.
Megállíthatatlanul terjeszkednek a nagyvilágban újabb üzleteket hagyva maguk után betörve az online piacterekre is. Mindezt köszönhetik naprakészségüknek és vevőközpontú hozzáállásuknak. A vállalat további sikereit a fiatalos lendület és a divatvilág új, forradalmi átalakulásai befolyásolják csupán.
(Forrás: http://hvg.hu/gazdasag/20120910_Az_eldobhato_ruhake_a_jovo, Grupo Inditex anual report 2012)